Odchudzanie

odchudzanieOdchudzanie to pierwszy krok na drodze od otyłości do zdrowia. Otyłość jest chorobą, o czym trzeba koniecznie pamiętać. Co warto wiedzieć o odchudzaniu? Jest wiele diet służących odchudzaniu. Szczególnie warto zwrócić uwagę na dietę Diukana i Dietę South Beach, która jest bardziej stylem odżywiania, który można stosować przez całe życie. Odchudzanie nie jest jednak prostą sprawą.

W diecie bardzo ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości błonnika, niezależnie od diety którą stosujemy. Błonnik m.in.:
• oczyszcza organizm z toksyn i metali ciężkich. błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny pomaga eliminować z organizmu toksyny, kwasy żółciowe, metale ciężkie a nawet substancje rakotwórcze.
• pomaga w zaparciach, biegunce; błonnik wędruje przez cały przewód pokarmowy w stanie praktycznie niezmienionym. jednakże wzdłuż całej drogi wchłania wodę, przez co zwiększa objętość masy kałowej i przyspiesza eliminację niestrawionych resztek. Ułatwia to regularne wypróżnienie się;
• pomaga w walce z otyłością. błonnik pomaga zrzucić zbędne kilogramy, gdyż wchłania wodę, dzięki czemu pęcznieje i wypełnia żołądek, zmniejszając uczucie głodu, a także opóźniając moment, w którym pożywienie opuszcza żołądek;

Jak wiadomo indywidualna umiejętność zdrowego, racjonalnego komponowania posiłków w dzisiejszych czasach, kiedy pod ręką są praktyczne artykuły spożywcze jak pączki, drożdżówki, ciasteczka, batoniki, fast foody, gazowane napoje, czekoladki itd. jest bardzo ważna dla naszego zdrowia. Najczęstszy błąd popełniany przez osoby odchudzające się to próba wprowadzenia diety bez nadzoru specjalisty najczęściej jest to całkowite zaprzestanie jedzenia. Może to doprowadzić do niepożądanych skutków – w organizmie pozostaną nadal duże pokłady tkanki tłuszczowej. Ponadto istnieje ryzyko zapadnięcia na anoreksję a potem w konsekwencji do bulimi. Dietę odchudzającą należy prowadzić tak, aby utrata wagi nastąpiła w wyniku spalania właśnie tłuszczów, a nie utraty wody z organizmu, utraty masy mięśniowej lub spalania innych substancji zapasowych ważnych dla organizmu. Organizm ludzki nie potrafi przemieniać tłuszczów w glukozę, a wiele tkanek (np. tkanka nerwowa) potrzebuje właśnie glukozy do funkcjonowania, więc rozkładane są białka spełniające ważne role w organizmie. Dieta to bardzo popularne hasło w dzisiejszych czasach. Każdy człowiek na pewnym etapie życie jest na diecie. Dieta jest potrzebna każdemu kto ma nadwagę, jest to dieta odchudzająca. Osoba, która ma nadwagę stosująca dietę odchudzająca, z czasem może dojść do niedowagi, co nie jest dobre. Efekt jaki ma przynieść dieta odchudzająca to prawidłowa masa ciała. Często gdy się odchudzamy zapominamy o tym, co chcemy osiągnąć. Dieta zamiast poprawić stan naszego zdrowia, pogarsza go, bo stosujemy ją w zły sposób. A więc utrzymanie odpowiedniej wagi ciała jest bardzo ważnym elementem profilaktyki zdrowotnej, a nie tylko kwestią mody czy estetyki. Traktowane z niechęcią przez dietetyków mięso wieprzowe może być sprzymierzeńcem diety odchudzającej. Wynika to między innymi z faktu, że sprzedawana dzisiaj wieprzowina różni się od tej, która podawały nasze babcie i mamy. Choć podczas odchudzania wcale nie musisz koncentrować się na liczeniu kalorii, ich kontrola pomaga zadbać o zdrową utratę wagi. Warto być szczupłym bo otyłość prowadzi do rozwoju wielu chorób: nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, cukrzycy typu 2, zmian zwyrodnieniowych stawów, kamicy pęcherzyka żółciowego, zwiększa ryzyko pojawienia się nowotworów i przyspiesza proces starzenia się. Dlatego tak ważne jest podjęcie decyzji o rozpoczęciu długoterminowej terapii odchudzającej, nie odwlekając jej w nieskończoność. Eksperci zalecają wyeliminowanie około 500 kalorii z codziennego menu podczas odchudzania. Dodatkowo, nie powinnaś wybierać diet, które dostarczają Twojemu organizmowi mniej niż 12000 kalorii a dobę. Dzisiejsze kawałki polędwicy wieprzowej są chudsze około o 30% od sprzedawanych 20 lat temu. To sprawia, że wieprzowina może być, podobnie jak wołowina/ traktowana jako źródło białka podczas odchudzania. Wybierając porcję dla siebie, kieruj się tymi samymi zasadami, co przy wołowinie- porcja powinna być chuda i nie przekraczać wielkości Twojej zaciśniętej pięści. Diety odchudzające często ograniczają ilość spożywanych przez nas kalorii eliminując bogate w wapń produkty mleczne. Tymczasem niektóre badania sugerują, że to pomyłka. Jedna z teorii głosi, że organizm spala więcej tłuszczu, gdy dostarczymy mu wystarczająco dużo wapnia. Zatem jedząc więcej produktów takich jak sery, jogurty i pijąc mleko, możesz znacznie przyspieszyć ubytek masy ciała. Suplementy wapnia nie wykazują takiej samej skuteczności. Niewątpliwie drastyczne diety, które obiecują utratę nawet do 15 kilogramów w ciągu miesiąca są bardzo kuszące. Wspaniale byłoby rozpocząć taki plan i w magiczny sposób pozbyć się wałeczków tłuszczu jeszcze przed rozpoczęciem sezonu bikini. Niestety- czarów nie ma. A samodzielne odchudzanie w takim tempie może Ci tylko zaszkodzić. Ważnym składnikiem w diecie jest błonnik, który ma bardzo dużo przeróżnych właściwości pomagających nam w walce ze zbędnymi kilogramami.

Dieta Diukana podzielona jest na fazy. Dieta Dukana podzielona została na trzy etapy, pierwszy trwa zwykle około 5 dni. W tym czasie organizm pozbywa się zbędnych toksyn a ponadto przyśpiesza procesy odpowiedzialne za spalanie tkanki tłuszczowej i zamienianie jej w energię. Przez cały cykl odchudzania powinno się unikać tłuszczy, oleju i oliwy. Zaleca się natomiast spożywanie potraw mięsnych bogatych w proteiny, w szczególności dróg, cielęcina, chuda wołowina oraz ryby takie jak dorsz i tuńczyk. Nabiał, poza serem żółtym, również jest polecany. Mięso najlepiej przyrządzać gotując je na parze. Sukces skuteczności diety polega na ścisłym stosowaniu się do jej zasad. Program składa się z czterech etapów -pamiętajmy, aby nie zmieniać kolejności poszczególnych faz. Jak już wspomnieliśmy, dieta protal opiera się na wysokobiałkowym menu, lecz też na ograniczeniu ilości przyjmowanych węglowodanów. Niezwykłą innowacyjnością metody Pierra Dukana jest uwzględnienie psychologicznych uwarunkowań człowieka. Podczas pierwszego etapu możemy szybko pozbyć się stosunkowo dużej ilości kilogramów, co zmobilizuje i zachęci nas do kontynuowania diety. Według niektórych źródeł podczas stosowania programu protal, na wszystkich jego etapach, należy codziennie rano pić koktajl proteinowy. Nie jest to do końca zgodne z zasadami Dukana. Faza naprzemienna. Nasz jadłospis z pierwszego etapu można wzbogacić o warzywa (surowe lub gotowane) – w szczególności pomidory, szparagi, sałatę, ogórki oraz grzyby, a także: szpinak, rzodkiewki, kapustę, seler, cykorię, bakłażany, paprykę, marchew, buraki, szparagi i bakłażany. Naprzemienność polega na stosowaniu przez 5 dni menu z 1 etapu diety, a przez kolejne 5 – menu urozmaiconego. Faza ta powinna trwać aż do momentu uzyskania pożądanej wagi, czyli, w zależności od konkretnej osoby, nawet do kilku miesięcy. Ciągle nie musimy kontrolować ilości i czasu spożywania posiłków. Faza utrwalania. Jest to najważniejszy etap diety, który pozwoli utrzymać osiągniętą wagę. W tym czasie utrwalamy dobre nawyki żywieniowe bez ryzyka wystąpienia efektu jo-jo. Faza powinna trwać proporcjonalnie do ilości zrzuconych kilogramów (10 dni na każdy kilogram wagi). Menu można wzbogacić o następujące produkty: pełnoziarnisty chleb (do 2 kromek dziennie), ser (do kilku plasterków dziennie), makaron, ryż i ziemniaki (jeden z trzech wymienionych produktów 2 razy w tygodniu), pieczeń z polędwicy wieprzowej oraz owoce bez dużej zawartości cukru (unikajmy winogron, bananów oraz czereśni). Dwa razy w tygodniu można urządzić sobie pełen obiad z przystawką, daniem głównym i kieliszkiem czerwonego wina, jednak potem należy na 1 dzień powrócić do pierwszej fazy diety. Faza stabilizacji. Na tym etapie cieszymy się już pewnie nową, idealną sylwetką. Aby jej jednak nie stracić, raz w tygodniu powracajmy do menu z fazy ataku. Pijmy wtedy 2 litry wody dziennie i proteinowy koktajl. W ciągu pozostałych dni nie zapominamy o śniadaniach bogatych w nabiał (jajka, twaróg, jogurty czy maślanka z otrębami). Do kawy i herbaty nie dodawajmy cukru. Nie sięgajmy także po słodycze – od czasu do czasu można sobie jednak pozwolić na ciasteczka owsiane. Ostatni etap jest zdecydowanie najmniej restrykcyjny i ma na celu utrzymanie wagi na bezpiecznym poziomie. Jadłospis dodatkowo można wzbogacić o mały deser oraz chleb pełnoziarnisty. W ograniczonych ilościach można także spożywać zabronione dotąd tłuszcze oraz ser żółty.

Dieta South Beach. Dzięki temu, nie ma ryzyka wystąpienia powszechnego przy wielu innych dietach efektu jojo. Dlatego właśnie South Beach przebojem zawojowała niemal cały świat – miliony osób pozbyło się zbędnych kilogramów jedząc smaczne, pożywne dania. Dietę wypróbował nawet były prezydent USA, grubas Bill Clinton. Nie zakłada znacznego ograniczenia posiłków, lecz wyeliminowanie z jadłospisu tzw. „złych węglowodanów” oraz tłuszczów nasyconych. Wysoko przetworzone węglowodany (o indeksie glikemicznym powyżej 60), których należy unikać, znajdują się m.in. w makaronie oraz białym pieczywie. Nasz organizm szybko je trawi, przez co w krótkim czasie od skończenia posiłku pojawia się ponownie uczucie głodu. Unikajmy także nasyconych tłuszczów (głównie pochodzenia zwierzęcego), w które są bogate m.in. masło i smalec. W zamian, powinniśmy spożywać produkty bogate w węglowodany o indeksie glikemicznym niższym niż 50 (jak ziarna, warzywa i owoce), białka i tłuszcze nienasycone (np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek, ryby, awokado). Węglowodany o indeksie glikemicznym poniżej 60 są wolniej trawione, dzięki czemu można uniknąć skoków zawartości cukru we krwi, co z kolei powoduje zaspokojenie energetycznych potrzeby organizmu na dłużej . Dlatego właśnie węglowodany złożone powinny być podstawą naszej diety. Jak już zapewne zauważyliście, bez konieczności liczenia kalorii i odmierzania ilości posiłków, możemy skutecznie pozbyć się nadwagi. Program South Beach dostarcza organizmowi wszelkich potrzebnych składników. Dzięki temu, dieta jest w 100% bezpieczna i korzystnie wpływa na zdrowie, dlatego można ją stosować jako plan żywieniowy przez całe życie.

A oto tabela zapotrzebowania na energię – podstawa przy racjonalnym odchudzaniu – podane dane Zapotrzebowanie [kcal] dla danej grupy.

Dzieci 1-3 lat 1300
Dzieci 4-6 lat 1700
Dzieci 7-9 lat 2100
Chłopcy 10-12 lat 2600
Dziewczęta 10-12 lat 2300
Chłopcy 13-15 lat 3000-3300
Dziewczęta 13-15 lat 2600-2800
Chłopcy 16-20 lat 3200-3700
Dziewczęta 16-20 lat 2500-2700
Mężczyźni praca lekka 2400-2600
Mężczyźni praca umiarkowana 2800-3200
Mężczyźni praca ciężka 3500-4000
Kobiety praca lekka 2100-2300
Kobiety praca umiarkowana 2400-2800
Kobiety praca ciężka 2900-3200
Osoba starsza (60 lat i więcej) 2300

Pamiętaj potrzebujesz nowoczesnego i wygodnego rozwiązania. Podstawą tego aby jakakolwiek zdrowa dieta zadziałała, jest jej regularne stosowanie. Dobra dieta to taka, która jest smaczna. Posiłki wyglądają apetycznie, a Ty nie musisz gotować z miarką, liczyć kalorii lub robić innych nieprzyjemnych rzeczy.

Okazuje się, że najwięcej błędów w odchudzania ma swoje źródło w niewłaściwym podejściu człowieka. Wszystko zaczyna się od głowy… Zamiast rozpaczać, że przechodzi się na dietę, że teraz zaczyna się trud odchudzania i chodzić z tego powodu jak strutym, żaląc się każdemu na prawo i lewo, lepiej od razu wyobrazić sobie swój organizm jako najlepszego przyjaciela, któremu chcielibyśmy zrobić przyjemność, dając smaczne, ale przede wszystkim zdrowe produkty spożywcze. Wyobraź sobie, ze każdy posiłek dostarcza organizmowi cennych składników odżywczych, które dają coś bardzo ważnego: poprawiają wygląd włosów, wzmacniają paznokcie oraz wygładzają skórę…Dlatego zamiast marzyć o zjedzeniu ciastka, po prostu wyobraź sobie kalorie, które wnikają do ludzkiego organizmu i odkładają się pod skórą w postaci okropnego tłuszczu. Myśl o tym zawsze mocno i intensywnie, gdy najdzie cię ochota na coś słodkiego. Zrób wszystko, by na chwilę odwrócić swoje myśli od silnego pragnienia zjedzenia czegoś zakazanego i przestawić je na rezultat takiego działania. Dla osób mających trudności z tego typu motywacją, polecam zawiesić na lodówce zdjęcie wyjątkowo grubej osoby. Niekorzystne jest opuszczenie, co zbyt późne jedzenie śniadania. Postępując w jeden lub drugi sposób, masz pewność, że Twoje ciało zwolni, nastawi się na magazynowanie kalorii, a nie na ich spalanie. To nie koniec negatywnych informacji. Od razu po przebudzeniu następuje intensywna produkcja soków żołądkowych. Dlatego osoby, które nie jedzą śniadań mogą szybko przekonać się o głupocie takiego postępowania. Właśnie one narażone są szczególnie na uszkodzenia błony śluzowej żołądka, stany zapalne i wrzody. Być może zauważyłaś, że tuż po obudzenia w naturalny sposób jesteś głodna? Jednak jeśli w miarę szybko nie zasiądziesz do stołu, zauważysz z pewnością, że głodna już w zasadzie nie jesteś. Bardzo często zdarza się, że rozpoczynając jakąkolwiek dietę, na początku bardzo szybko chudniesz.